Darmowa prenumerata - tu i teraz!
Menu
  - Redakcyjne
  - Strefa NN
  - Net
  - Teksty poważne
  - Polemiki
  - Meritum
  - Filozofia
  - Szkoła
  - Nauka
  - Poezja
  - Opowiadania
  - Komputery
  - Muzyka
  - Wstępniak
  - Andrzej Lipic
  - Kapitulacja Kandaharu
  - Objawy recesji
BezImienny - wersja online!
Magazyn internetowy NoName
Poprzedni artykułNastępny artykuł Meritum  

Objawy recesji


Raven

Wisząca nad światową gospodarką groźba recesji odbija się szerokim echem również i w Polsce. Widać to szczególnie teraz, w okresie przedświątecznym, kiedy to wszystkie firmy szczególnie zawzięcie zabiegają o klienta.

Wystarczy otworzyć drzwi, by odnaleźć na wycieraczce mnóstwo ulotek reklamujących przecenione towary. Najrozmaitsze promocje i oferty sprzedaży po wyjątkowo atrakcyjnych cenach stanowią teraz główny oręż w boju o konsumenta. W związku ze znacznym spadkiem obrotów zwycięży ten, komu uda się przyciągnąć klienta poprzez zaproponowanie naprawdę niskiej ceny. Wszelkie produkty - zarówno z dolnej, jak i z górnej półki - jeszcze nigdy tak znacząco nie staniały.

I tak na rynku samochodowym nieciekawą sytuację próbują załagodzić zarówno sami producenci, jak i dilerzy. Oferują oni dodatkowe wyposażenie wliczone w cenę auta i prześcigają się w upustach. Warunki spłaty kredytu stały się wyjątkowo dogodne.

Podobny problem dotyczy sprzedaży mieszkań. By zdobyć sobie przychylność mniej zasobnych klientów, oferuje się niebagatelne zniżki i kusi bezpłatnym umeblowaniem wnętrz. Szczególnie w budownictwie sposób kredytowania jest niezwykle ważny, czyni się więc wszystko, by uczynić go możliwie najbardziej atrakcyjnym.

Ze spadkiem liczby nowych lokali idzie w parze malejący popyt na ich wyposażenie - tyczy się to głównie sprzętu RTV i AGD. Po wielkim boomie mającym miejsce w ciągu ostatnich kilku lat, nastąpiło nasycenie rynku. Komu jest co miesiąc potrzebny nowy odbiornik telewizyjny? Sprzedawcy tego typu sprzętu mają teraz ciężki orzech do zgryzienia i tylko od ich pomysłowości zależy, czy zdołają przetrwać kryzys.

Również i sektor spożywczy boryka się z kłopotami. Choć popyt na wytwarzane przez niego artykuły jest w zasadzie stały, to należy pamiętać o tym, że konsumenci w chwili dokonywania wyboru kierują się głównie ceną. Dlatego też najlepiej sprzedają się towary promocyjne, pozostałe zaś - kiepsko lub nawet wcale.

Na całokształt sytuacji wpływa malejący popyt, wzrost bezrobocia i wysokie stawki procentowe. Poprawę umożliwiłby spadek cen kredytów i lepsza koniunktura na światowych rynkach. Jednakże o przywróceniu naszej gospodarce stanu sprzed kilku lat nie ma nawet co marzyć.

Kryzys mimo wszystko napawa pewną dozą optymizmu - powszechnie wiadomo, że prosperity rozleniwia. Kto zaś wyjdzie z trudnej sytuacji obronną ręką, ten umocni swoją pozycję na rynku w myśl zasady: "Co cię nie zabije, to cię wzmocni".

Raven
poczta: hotel@go2.pl
Poprzedni artykułWstępNastępny artykuł