Kurs Managera... cz.1
Marc Vaughan
Przed rozpoczęciem nowej gry zalecane jest odwołanie do przycisku 'Game Settings', by skonfigurować ją w optymalny sposób. Championship Manager 00/01 automatycznie rozpoznaje konfigurację twojego systemu i dobiera odpowiednie ustawienia - dlatego na komputerze o wysokich parametrach dostępne będą wszystkie opcje, podczas gdy na słabszym komputerze korzystać będzie można jedynie z części ustawień. Przycisk 'Reset' przywraca wyjściowe ustawienia gry.
Wszystkie opcje dostępne w oknie dialogowym Game Settings opisane są poniżej:
ˇ Język (Language) To pole dialogowe pozwala na wybranie języka, w którym wyświetlany będzie tekst; domyślnym ustawieniem jest język twojego systemu Windows. Niestety, nie ma tam języka Polskiego
ˇ Waluta (Currency) To pole dialogowe pozwala na wybranie waluty, w jakiej wyrażane będą wszystkie kwoty w grze; domyślnym ustawieniem jest waluta właściwa dla domyślnego języka.
ˇ Płace (Wages) Ta opcja pozwala na wybranie formatu przedstawiania płac przez grę, w trybie tygodniowym (Weekly), miesięcznym (Monthly) lub rocznym (Yearly).
ˇ Czcionka (Font) Ta opcja pozwala na wybranie, czy gra wykorzystywać będzie tradycyjną czcionkę Championship Managera (Traditional) czy też nową (Futuristic).
ˇ Ustawienie Ekranu (Screen Mode) Ta opcja pozwala na wybranie, czy gra ma być uruchomiona w trybie pełnoekranowym (Full Screen) czy też w okienku (Window).
W razie uruchomienia gry w trybie pełnoekranowym można korzystać z innych programów przy użyciu kombinacji 'ALT + TAB'.
ˇ Zmiany Tła (Background Changes) Ta opcja pozwala na wybranie, czy zmiany w grafice tła mają być dokonywane podczas gry. Jeżeli korzystasz z bardzo słabego systemu (albo nowoczesnego systemu ze starą kartą graficzną), może to się przyczynić do znacznego przyspieszenia gry.
ˇ Dźwięk (Sound) Ta opcja pozwala na włączenie/wyłączenie odgłosów meczu. Odgłosy meczu są dostępne jedynie podczas rozgrywania meczu z szybkością wolną ('Slow') lub bardzo wolną ('Very Slow').
ˇ Baza Danych (Database) Ta opcja pozwala na dostosowanie wielkości bazy danych wykorzystywanej podczas gry. Normalna baza danych (Normal) zawiera wszystkich graczy powiązanych z rozgrywanymi przez ciebie ligami (tj. występujących w tych ligach albo będących narodowości właściwej dla tych lig), oraz wszystkich graczy pozostałych liczących się klubów całego świata. Minimalna baza danych (Minimum) zawiera jedynie graczy z aktywnych zespołów (tj. zespołów występujących w aktywnej lidze) oraz tych, którzy cieszą się wysoką reputacją.
Ilość dostępnych piłkarzy będzie się różnić przy każdej kolejnej rozgrywce, jako że dobór mniej znanych piłkarzy do bazy danych odbywa się po części w sposób przypadkowy.
Wykorzystywanie minimalnej bazy danych przyspiesza przetwarzanie gry, jako że parametry każdego piłkarza są uaktualnianie każdego dnia. Jeśli dysponujesz mniej niż 64MB pamięci i zamierzasz uruchomić więcej niż jedną ligę, zalecam wybranie opcji minimalnej bazy danych.
ˇ Przechowywane Mecze (Matches Stored) Ta opcja umożliwia wybór ilości historii meczów zapisywanych na dysku. Od tego zależy ilość sezonów, o jaką możesz się cofnąć w przeszłość, by nadal móc obejrzeć szczegóły meczów. W lidze angielskiej jedynie 5000 meczów pozwala na cofnięcie się w przeszłość mniej więcej o 11 sezonu.
Jeśli brakuje ci miejsca na dysku, zaleca się wybór ustawienia minimalnego 5000 meczów.
ˇ Automatyczny Zapis (Auto-Save) Ta opcja pozwala na wybranie, czy gra ma automatycznie zapisywać swój stan co pewien okres czasu podczas rozgrywki.
ˇ Zapis Skompresowany (Save Compressed) Ta opcja pozwala wybrać, czy rozgrywka ma być zapisywana w formie skompresowanej. Skompresowane save'y zajmują mniej miejsca na dysku, lecz sam proces zapisu będzie trwał dłużej.
ˇ Migający Tekst (Flashing Text) Ta opcja pozwala wybrać, czy ważne informacje w trakcie gry wykorzystywać mają migający tekst. Zaleca się, by opcja ta wybierana była wyłącznie na bardzo szybkich komputerach, gdyż przerywa ona normalne przetwarzanie rozgrywki.
ˇ Mecze w Tle (Background Matches) Ta opcja pozwala wybrać, czy inne mecze mają być rozgrywane w tle, podczas gdy ty rozgrywasz swoje spotkanie. Wybranie tej opcji zmniejsza czas oczekiwania na opracowanie wyników pozostałych meczów.
Jeśli grasz na bardzo słabym komputerze, być może będziesz musiał ustawić tę opcję na Niewiele ('Low') lub Wcale ('None'), by zapobiec nierównomiernemu upływowi czasu podczas meczu.
ˇ Wydruk (Print To) Ta opcja pozwala wybrać sposób realizacji polecenia wydruku wydawanego podczas rozgrywki. Rozpoczynanie Nowej Gry
By rozpocząć nową grę, wystarczy skorzystać z przycisku New Game w głównym menu; gra przez krótki czas pokazywać będzie wykres obrazujący postępy inicjalizacji rozgrywki, kiedy to baza danych ładowana będzie do pamięci, potem zaś wyświetlony zostanie ekran wyboru ligi.
Z tego ekranu możesz dokonać wyboru lig, jakie symulowane będą w twojej grze. Liczba aktywnych gier zależy głównie od twoich indywidualnych preferencji i cierpliwości. Poniższa tabela przedstawia zalecaną liczbę lig w zależności od mocy systemu (pamiętaj, że liga rozgrywana w tle liczy się jako 1 liga w tej tabeli). Procesor | Pamięć | Zalecana Liczba Lig (Maksymalna) | Dowolny | 16MB | 1 (Maks.1) | P133 - P200 | 32MB | 2 (Maks. 3) | P200 - P350 | 64MB | 3 (Maks. 6) | P350 - P400 | 64MB | 6 (Maks. 6) | P400+ | 128MB | 10 (Maks. 15) | P400+ | 256MB+ | WSZYSTKIE |
Zalecana liczba lig w zależności od systemu
Jeśli wybierzesz jakąś ligę jako ligę w tle, będzie ona aktywna, lecz ze zredukowaną mocą przeliczeniową, co oznaczać będzie, że jej symulowanie nie będzie pochłaniało tak dużej ilości zasobów systemu (i czasu) jak liga podstawowa.
W CM00/01 można prowadzić zespoły z ligi rozgrywanej w tle; jeśli zostaniesz zatrudniony w takim klubie, liga rozgrywana w tle zamieni się w ligę podstawową.
W myt miejscu zwróć uwagę, że po raz pierwszy w lewym górnym rogu umieszczona jest opcja wykorzystania autentycznych danych graczy ('Real Player Data'). jest to ustawienie domyślne, co oznacza, że CM00/01 funkcjonować będzie tak jak poprzednie wersje gry, wykorzystując rzeczywiste parametry piłkarzy. Przy ustawieniu tej opcji na Nie ('No'), gra wygeneruje piłkarzy z niczego, co stanowić będzie dla ciebie znacznie większe wyzwanie, i nie będziesz mógł uciekać się do zakupu starych ulubieńców, by zapewnić swej drużynie 'nieuczciwą' przewagę - wybór należy do ciebie.
Po wybraniu lig wduś kolejny przycisk. Nastąpi przerwa, podczas której gra dokona uaktywnienia wybranych lig (pamiętaj, że jeśli wybrałeś ich kilka, twój pecet może zatrzymać się na kilka minut... dobry moment na zaparzenie sobie kubka kawy).
Po zakończeniu tego procesu pojawi się ekran, z którego będziesz mógł wprowadzić nazwisko swojego managera i, jeśli tego będziesz chciał, hasło blokujące dostęp do jego ustawień taktycznych..
Należy zauważyć, że hasła w CM3 są opcjonalne i nie muszą być wprowadzane. Jeśli korzystasz z haseł, nie zapomnij ich gdzieś zapisać, gdyż bez nich nie będziesz mógł skorzystać ze swoich ustawień taktycznych ani uaktywnić swojego managera po załadowaniu zapisanej gry.
Po wpisaniu nazwiska managera pojawi się ekran wyboru narodowości managera (Manager Nationality). Kiedy wybierzesz już narodowość twojego managera, wduś przycisk 'Next'.
Narodowość managera będzie miała wpływ na odbiór jego osoby przez piłkarzy jak i kluby (np. niemiecki manager ma niewielkie szanse na propozycję objęcia angielskiej drużyny narodowej).
Teraz pojawi się ekran wyboru klubu (Club Selection), ukazujący dostępne kluby, nad którymi możesz objąć opiekę. By obejrzeć informacje o danym klubie, kliknij na jego nazwę, a wtedy ujrzysz skład klubu. Dalsze informacje uzyskać możesz używając przycisków umieszczonych na tym ekranie. By objąć kontrolę nad klubem, wduś przycisk kontroli klubu umieszczony w górnym prawym rogu ekranu składu drużyny, potem zaś odpowiedz 'Tak' ('Yes') na pytanie, czy pragniesz objąć stanowisko managera tego klubu.
Następnie wyświetlony zostanie ekran statusu managera (Manager Status). Ten ekran pokazuje wszystkich managerów pracujących na danym etapie gry, prowadzone przez nich zespoły, oraz czy są aktywni (grają) czy też na wakacjach (nie grają). Z tego miejsca możesz dodać następnych managerów przy pomocy przycisku 'Dodaj Managera' ('Add Manager') umieszczonego na menubarze, lub też zakończyć konfigurację gry i przystąpić do właściwej rozgrywki przy pomocy przycisku 'Koniec' ('Finish').
Jeśli przypadkowo wdusisz przycisk 'Koniec' ('Finish') i zorientujesz się, że nie zdążyłeś jeszcze dodać wszystkich managerów, możesz to uczynić w trakcie gry przy pomocy opcji 'Dodaj Managera' ('Add Manager') z menu opcji gry (Game Options).
Problemy & ich Rozwiązania
ˇ Błąd Braku Pamięci (Out of Memory) Jeżeli zgłosi się błąd braku pamięci, uruchom grę z mniejszą liczbą lig (na komputerze z 16MB pamięci zalecane jest uruchomienie tylko jednej ligi) albo zamknij inne uruchomione programy (w tym programy rezydentne typu TSR umieszczone na pasku zadań Windows)
ˇ Błąd Braku Miejsca na Dysku (Lack of Disk Space) Jeżeli zgłosi się błąd braku miejsca na dysku, zamknij Championship Managera 3 i spróbuj zwolnić trochę miejsca na dysku przed jego ponownym uruchomieniem.
ˇ Gra jest zbyt wolna Jeśli uważasz, że gra jest zbyt wolna, możesz przyspieszyć ją w jeden z następujących sposobów: Wyłącz migający tekst (Opcje Gry (Game Options)) Włącz przetwarzanie w tle (Opcje Gry (Game Options)) Uruchom grę z minimalną bazą danych (Opcje Gry (Game Options)) Uruchom grę z mniejszą ilością lig (Ekrany Konfiguracji Gry (Game Setup)) Uruchom grę z mniejszą ilością zapisywanych informacji meczowych (Opcje Gry (Game Options))
ˇ Mój ulubiony piłkarz nie jest dostępny w mojej obecnej rozgrywce, choć znajduje się w bazie danych Jeżeli uruchomisz mniej niż 6 lig, podczas aktywacji gry za każdym razem ładowani są inni piłkarze. Przyczyną jest to, że wykorzystywanie wszystkich 50.000 piłkarzy w jednej grze (chyba że używasz bardzo szybkiego komputera) jest niepraktyczne. By mieć pewność, że dany piłkarz zostanie załadowany, musisz wybrać ligę, z którą jest skojarzony (tj. by Jeffrey Minton (Brighton) zawsze występował w grze, upewnij się, że wybrałeś ligę angielską).
ˇ Chciałem grać w Conference League, ale ta jest niedostępna Upewnij się, że wszystkie niższe ligi ('lower leagues'), na jakich ci zależy, zostały zaznaczone na ekranie wyboru lig przy rozpoczęciu gry.
ˇ Chcę grać wykorzystując pełną bazę danych sztabu szkoleniowego By zmusić grę do załadowania kompletnej bazy danych (co oznacza, że dostępnych jest znacznie więcej potencjalnych posad za granicą), wybierz co najmniej 6 lig. Pamiętaj, że gra tak wielkich rozmiarów nie da się uruchomić na słabszych maszynach.
ˇ Gra się zawiesza Regularnie publikujemy uaktualnienia Championship Managera 3 za pośrednictwem cm3.com; skoro tylko jakiś bug zostanie nam zgłoszony, postaramy się umieścić go w następnym uaktualnieniu. Do tej pory nie udało się nam jedynie zapobiec zawieszaniu się gry wskutek wymagań dotyczących pamięci, jakie cm3 stawia systemowi Windows. Gra wykorzystuje swap-file'a znacznej wielkości w komputerach z 16MB pamięci (a nawet 32MB w przypadku uruchomienia dużej liczby lig). Jeśli partycja, na której zainstalowany jest system Windows, zawiera niewielką ilość wolnego miejsca, gra może stać się niestabilna. Jako że problem ten leży poza programem CM3, nie jesteśmy w stanie go usunąć.
Rozgrywka
Ten rozdział opisuje podstawowe elementy gry i sposób codziennego zarządzania klubem.
Pierwszym ekranem, jaki zobaczysz podczas gry, będzie ekran wiadomości (News). Ten ekran będzie informował cię o wszelkich ważnych wydarzeniach w świecie futbolu podczas gry. Na początek wyświetlone zostaną trzy komunikaty.
1# Wiadomość obwieszczająca powierzenie ci funkcji managera wybranego przez ciebie klubu 2# Wiadomość od zarządu określająca jego oczekiwania na nadchodzący sezon. 3# Wiadomość wyszczególniająca pierwsze kilka meczów sezonu, by pozwolić ci na odpowiednie przygotowanie zespołu i ewentualne rozpracowanie silnych i słabych stron przeciwnika.
Spośród tych wiadomości najważniejsza jest ta druga, gdyż przedstawia ona oczekiwania zarządu na nadchodzący sezon, od spełnienia których uzależnione jest utrzymanie przez ciebie posady. Poniżej znajduje się tabela szczegółowo wyjaśniająca znaczenie oczekiwań zarządu:
Wiadomość od Zarządu | Oczekiwana Pozycja | Walka o Mistrzostwo (Serious Championship Challenge) | 1st | Awans do Europejskich Pucharów (Expect European Qualification) | Miejsce premiujące grą w europejskich pucharach | Awans (Expect Promotion) | Pozycja gwarantująca przynajmniej grę w barażach (a jeśli jedynie taka, to uwieńczona zwycięstwem w finale baraży). | Baraże (Expect Play-Offs) | Pozycja gwarantująca przynajmniej grę w barażach (lecz bez wielkich nacisków na wywalczenie awansu). | Przyzwoita Pozycja w Lidze (Respectable League Position) | Górna połowa tabeli. | Uniknąć Spadku (Stay Clear of Relegation) | Środek tabeli. | Walka o Utrzymanie się w Lidze (Battle against Relegation) | Dolna połowa tabeli. | Wzmocnienie Składu (Improve Club Squad) | Spadek z ligi albo dolne rejony tabeli. |
By zapewnić sobie utrzymanie posady, musisz osiągnąć miejsce w lidze, jakiego oczekuje zarząd. Nie oznacza to wszakże, że ewentualne niepowodzenie oznaczać będzie automatyczne zwolnienie z pracy. Zarząd weźmie pod uwagę okoliczności łagodzące takie jak kiepskie finanse klubu i może zastosować taryfę ulgową, zwłaszcza po pierwszym sezonie w nowym klubie.
Zostając managerem nowego klubu, pierwszą rzeczą jest zazwyczaj przeprowadzenie oceny zastanego składu osobowego. Najłatwiej to uczynić planując kilka spotkań towarzyskich. Ale o tym już w następnej części kursu. Za miesiąc, a jeśli masz jakieś pytania, sugestie, mailnij : sportnet@poczta.wp.pl
Aby zapisać aktualny stan gry kliknij Game Options a potem Save Game, tam wybierz nazwę swojego savea, potem kliknij next, być może pojawi się pytanie, czy na pewno chcesz zastąpić istniejącego już save'a, wtedy kliknij Yes. Aby otworzyć zapisaną grę na początku zamiast Start New Game kliknij Restore Saved Game i wybierz nazwę sejwa, którego chcesz otworzyć
Już za tydzień ciąg dalszy... ;)
C.D. w następnym numerze
Jest to cześć oficjalnego przewodnika po grze Championship Manager 0001
Marc Vaughan
|