Program JSBuilder 1.5 - darmowy polski edytor JavaScript!

 Komputery    

Cyfry sztuką nazwane.

"Nie ma rzeczywistości samej w sobie,
są tylko obrazy widziane z różnych perspektyw"

- Albert Einstein.

Czym jest sztuka? Co nią jeszcze jest a co już nie? Trudno opisać, sklasyfikować coś tak ulotnego jak sztuka. Jest jak uważamy jedną z cech świadomości. Artyści pokazują nam świat swoimi oczyma. Dają nam możliwość spojrzenia z innej niż nasza perspektywy, na trójwymiarowy świat. Często dostrzegają to czego nie widzą inni...
Sztuka i ludzie ją tworzący wyprzedzała często czasy w których powstawała. Chcąc wierniej przekazać to co odczuwają, jak widzą świat, artyści ciągle szukają nowych środków wyrazu. Nie powinno nikogo więc dziwić iż tak uniwersalne narzędzie jak komputer szybko zawita w pracowniach artystów wszelkiej specjalności. Jednak cyfrowa sztuka wzbudza nadal sporo kontrowersji. Prowokując do dyskusji nad definicją sztuki oraz jej granicami. Co Ty sądzisz na temat sztuki komputerowej, czy sztuką są twoim zdaniem obrazy tworzone za pomocą matematycznych wzorów, czy jest możliwe wytworzenie sztucznej inteligencji i czy będzie ona w stanie tworzyć sztukę?
Czy możliwe jest stworzenie komputerowych kreatorów sztuki, czy termin "sztuka" zarezerwowany jest tylko dla ludzi, czy także maszyny mogą tworzyć coś co określimy tym mianem? Sporo pytań, bo i temat ciekawy...

Artystą być.
Dzięki PC każdy z nas może poczuć się artystą, stworzenie ciekawego komputerowego obrazu jest łatwiejsze niż stworzenie równie ciekawego obrazu za pomocą klasycznych metod. Możliwości dostępne tylko w cyfrowym świecie niezmiernie upraszczają stronę techniczno - manualną całego przedsięwzięcia. Dzięki temu szansę zyskują ludzie z artystyczną duszą, którzy jednak ograniczeni są swoimi zdolnościami manualnymi - pojęcie "talent" zmieni być może nieco swoje znaczenie...
W cyfrowej sztuce znaczenie zmienia, właściwie zatraca także inne pojęcie -"oryginał i kopia".
Nie da się ich odróżnić w cyfrowym zapisie, są identyczne. Dzięki temu sztuka staje się jedna dla wszystkich - bogatych i biednych. Wynika z tego też wiele problemów, bo jeśli nie ma oryginału to kto i właściwie za co zapłaci artyście? Problem ten być może rozwiązały by sieciowe galerie działające w stylu elektronicznych sklepów, gdzie po wniesieniu niewielkiej opłaty wstępu mielibyśmy dostęp do zasobów danej galerii.

Czym jest cyfrowa sztuka?
Dziedzina ta moim zdaniem jest bardzo rozległa, co więcej ciągle ewoluuje i odkrywa dla siebie nowe pola do działania.

Najbardziej konwencjonalne jej przejawy to grafika komputerowa i elektroniczna muzyka. Te dziedziny komputerowej sztuki są dość szeroko akceptowane nawet w świecie "analogowych" artystów.
Bardziej nowatorskie przejawy cyfrowej sztuki to produkcje takie jak dema czy intra, powstające na scenie komputerowej (demoscenie). Są to programy łączące grafikę 2D , 3D, muzykę oraz wykonują w czasie rzeczywistym efekty graficzne. Taki "multimedialny mix" przypomina często teledysk, posiada jednak moim skromnym zdaniem większą dynamikę. Zazwyczaj twórcy dem nie mają jakichś wielkich artystycznych aspiracji co do swojej produkcji, z założenia demo ma być przerostem formy nad treścią. Ma DEMOnstrować możliwości tworzącej je grupy osób (grafików, muzyków, programisty). Czy jest w tym coś co dyskwalifikuje artystycznie taki produkt? - sądzę, że nie, można by nawet rzecz iż demo jest doskonałym zrealizowaniem przesłań formizmu i czystej formy Witkacego.

Idąc dalej tropem cyfrowej sztuki dochodzimy do granicy matematyki i artyzmu. Wykorzystując jedynie matematyczne wzory komputer jest w stanie stworzyć przeróżne obrazy, od kwiatu paproci czy chmury do czegoś co przypominać może abstrakcyjne lub surrealistyczne obrazy bądź senne marzenia. Aby stworzyć taki obraz potrzeba tylko trochę wiedzy z zakresu programowania lub jeśli wolimy możemy skorzystać z gotowego programu do tworzenia fraktali czy innego typu cyfrowych obrazów. Czy obrazy takie można nazwać sztuką? - to trudne pytanie i w głównej mierze zależy od naszej prywatnej definicji sztuki. Nie da się jednak ukryć, że matematyczne formułki potrafią wygenerować obrazy, które większość ludzi zachwycają i intrygują. Fraktale charakteryzuje naturalne piękno, znane nam z obserwacji przyrody.

Zaprzęgając komputer do roli kreatora sztuki naukowcy i artyści wykorzystują sztuczną inteligencję oraz algorytmy genetyczne w procesie tworzenia sztuki.
William Latham - artysta, niegdyś pracownik IBM stosuje metody sztucznej komputerowej ewolucji aby stworzyć niezwykłe przestrzenne formy. Program, który stworzył - "Mutator" - tworzy losowo grupę pewnych form, użytkownik może "uśmiercać" formy, które mu się nie podobają i wybierać rozwiązania do dalszej ewolucji. Latham użył tego programu jak dotąd do stworzenia całej serii budynków do gier komputerowych oraz do zaprojektowania butelki do szamponu. Latham mówi : "Mutator znajduje ekstremalne i subtelne kształty, których człowiek by nie wymyślił".

Inny artysta - Karl Sima, używając algorytmów genetycznych przedstawił na wystawie "Genetic Images" w Paryżu w 1993r. "interaktywną maszynę do tworzenia sztuki" .
Składała się ona z szesnastu dużych monitorów ustawionych w łuk, komputera oraz zestawu czujników pozwalających zwiedzającym wybierać te komputerowe obrazy, które im się podobały, obrazy odrzucane były zastępowane mutacjami tych, które przetrwały.
Człowiek i komputer nawiązali "dialog" umożliwiający powstanie oryginalnych artystycznych obiektów.

Ciekawe jak potoczą się losy komputerowych artystów. Czy rozwój technik rozpoznawania mowy i obrazu oraz sztucznej inteligencji pozwoli nam kiedyś usłyszeć z usta artysty "Namaluj mi taki ładny, romantyczny zachód słońca" skierowane do bezdusznej maszyny.
I czy aby na pewno będzie to jeszcze bezduszna maszyna?


Tomasz Karwatka
e-mail: Tomek@noname.zum.pl



Warez on-line - www.warezpl.com - First Warez Portal

 


Copyright 1999-2000 Magazyn internetowy NoName
Wszelkie prawa zastrzeżone