Magazyn NoName

Wywiad z Michałem Jakubowskim

Michał Jakubowski jest byłym redaktorem naczelnym serwisu o grach publikowanym w portalu Wirtualna Polska.

[Deekay]
Witam serdecznie. Mam do Ciebie kilka pytań nt. serwisów o grach komputerowych oraz nt. samych gier. Zacznę jednak może od zapytania Cię, dlaczego zrezygnowałeś z bycia redaktorem naczelnym www.gry.wp.pl?

[Michał Jakubowski]
Witam. Jezeli chodzi o gry.wp.pl, to byl to serwis zalozony przeze mnie, ktory funkcjonowal pod nazwa Strefa Gier (poczatkowo na darmowych kontach na KKI, pozniej pod adresem www.games.numen.pl, www.games.nn.pl) az wreszcie na WP. Nigdy nie bylem pracownikiem WP - razem wspolpracowalismy jako firmy. Poniewaz doszlo do pewnych nieporozumien na polu WP<->NEUTRON (bo tak nazywa sie firma, ktorej jestem wspolwlascicielem) wspolpraca zostala zerwana. Przestnial tez istniec serwis Strefa Gier, na miejsce ktorego powolany zostal nowy.

[Deekay]
Czy zamierzasz stworzyć nowy serwis/portal poświęcony grom komputerowym? W końcu masz już w tej dziedzinie doświadczenie.

[Michał Jakubowski]
Tak. Nie porzegnalem sie z branza gier komputerowych - uwielbiam to i bede robic to nadal. Nie bedzie to jednak nowy serwis, a stara, dobrze znana Strefa Gier - tyle tylko, ze publikowana pod innym adresem. Jakim? Narazie nie moge tego powiedziec - jednak uslyszycie o nas napewno juz wkrotce.

[Deekay]
Jak długo działałeś w Wirtualnej Polsce? Jak się przez ten czas zmienił serwis o grach?

[Michał]
Jezeli chodzi o wspolprace z Wirtualna Polska trwala ona od grudnia 98 (mimo, ze serwis ruszyl dopiero w czerwcu) do lutego 2000 r. Jak przez ten czas zmienil sie serwis ? Z przykroscia musze powiedziec, ze nie zmienilo sie w nim wiele. Ograniczenia jakie nakladala Wirtualna Polska byly dosyc znaczace, ponadto liczylismy na ich pomoc (szczegolnie jezeli chodzi o czesc graficzna i programistyczna), ktorej sie nie doczekalismy. Jedna znaczaca zmiana miala miesce w przypadku dzialu NEWS, ktory bardzo sie rozrosl i doskonale sie prezentowal - zalezalo mi na tym od poczatku istnienia Strefy Gier. Tak tez bedzie w "nowej" Strefie Gier.

[Deekay]
Czy odczuwałeś działania konkurencji? Ostatnimi czasy powstaje coraz więcej serwisów nt. gier, pojawiają się też nowe ziny. Jak to wpływało na Wasz serwis? Traciliście przez to czytelników?

[Michał]
Jezeli chodzi o konkurencje, sprawa wyglada nastepujaco: Strefa Gier jest jedym z pierwszych serwisow o grach komputerowych w polsce (przed nami byl jedynie CyberJoy, kilka miesiecy pozniej powstala Valhalla). Wyznaczylismy pewnego rodzaju trendy, ktore mniej lub bardziej zmodyfikowane obowiazuja do dzisiaj - dotyczy to chociazby podzialu merytorycznego serwisow o grach. Jezeli chodzi o ziny - jest to bardzo ciekawe i pozytywne zjawisko, jednak nie jest to konkurencja dla serwisow takich jak Strefa Gier - one skierowane sa do konkretnej (niewielkiej) grupy odbiorcow. Sa to serwisy niszowe, z ktorymi warto wspolpracowac, nie walczyc.

Jezeli chodzi o serwisy "ogolno-growe", to faktem jest, iz obecnie konkurencja jest bardzo silna, jednak do poziomu swiatowego brakuje nam jeszcze bardzo duzo. Nie odczulismy spadku ogladalnosci - mamy wiernych czytelnikow, ktorzy pamietaja o serwisie i polecaja go innym. Faktem jest rowniez to, ze coraz wiecej osob korzysta z internetu. Napewno gdyby nie bylo konkurencji, serwis mialby wieksza ogladalnosc, jednak nie bylaby to zdrowa konkurencja. Lubimy konkurencje, ona motywuje nas do pracy. Jako ciekawostke, moge powiedziec, ze na nasza impreze z okazji 2-u lecia Strefy Gier zaprosilismy kolegow z konkurencyjnych serwisow - przyszli (niestety) tylko przedstawiciele serwisu Valhalla.

[Deekay]
Zadam mało dyskretne pytanie. Czy na takim serwisie można dużo zarobić?

[Michał]
Pierwsze pytanie - czy da sie wogole zarabiac? Narazie nie, ale liczymy, ze bedzie przynosic to duze dochody. Ogolnie - jezeli na cos jest popyt (a na gry i serwisy o grach jest) to napewno da sie to przeliczyc na pieniadze. Obecnie jestesmy w stanie placic naszym recenzentom (na poczatku dzialalismy hobbystycznie) utrzymac serwer itd.

[Deekay]
Dlaczego akurat gry komputerowe? Dlaczego nie serwis na inny temat? Aż tak pociągają Cię gry? Dużo sam grasz?

[Michał]
Czemu gry komputerowe? Moze dlatego, ze od nich zaczela sie moja fascynacja komputerami. Na poczatku bylo "male" Atari, na ktorym gralem w takie hity jak River Raid, czy Montezuma's Revenge, Spy vs. Spy... oj... rozmarzylem sie :-)
Zaczelo mnie interesowac jak to dziala, jak to zrobic. Zajelem sie programowaniem (tak zreszta zarabiam na zycie - bardzo to lubie), rownoczesnie zaczalem pracowac jako dziennikarz - w dodatku Biuro i Komputer do Dziennika Baltyckiego, Secret Service, Reset, I/O. Napisalem rowniez ksiazke; pojawil sie zatem pomysl aby polaczyc wszystkie fascynacje (gry, programowanie, internet) -> tak powstala Strefa Gier.

[Deekay]
Jaka jest Twoja ulubiona gra? Taka, do której często powracasz?

[Michał]
Uwielbiam gre GTA (jedynka, sequel nie byl zbyt udany...). Swojego czasu sporo zajelo mi "pogrywanie" w Duke Nukem. Ostatnio coraz czesciej gram w gry, ktore nie wymagaja poswiecania im dlugiego czasu (jak np. strategie) - poniewaz nie mam go zbyt wiele.

[Deekay]
Dziękuje za ten króciutki wywiad. Życzę samych sukcesów...

[Michał]
Dziekuje i pozdrawiam wszystkich fanow gier komputerowych!



Wywiad przeprowadził Darek "Deekay" Kirszling
e-mail: deekay@promail.pl




Darmowe konta e-mail w prezencie od NoName!

Copyright (c) 1999 - 2000 NoName