|

Księga gości - interaktywny element strony
Chyba każdy webmaster chciałby, żeby jego strona była odwiedzana przez jak największą liczbę internautów. Początkowo bardzo cieszą przybywające kolejne cyferki na liczniku wizyt, ale przychodzi czas, że to przestaje wystarczać (no bo ile można wpatrywać się w licznik, czy nawet statystyki odwiedzin).
Pewnym rozwiązaniem jest umieszczony na wielu stronach adres e-mail, na który teoretycznie każdy gość strony może napisać parę miłych słów. Dlaczego teoretycznie? Nie wszyscy internauci posiadają adres e-mailowy (może to się komuś wydać dziwne, ale prawdziwość tego stwierdzenia zależy od definicji słowa internauta). Jednak tak naprawde nie w tym problem. Większość osób nie wysyła e-maili do autorów stron z czystego lenistwa, wszak powszechnie wiadomo, że pisanie listów to czyność skomplikowana i wymagająca dużego wysiłku. Kolejnym problemem jest to, że jeżeli nawet otrzymamy tą drogą kilka cieszących serce słów, to nikt prócz nas (i wysyłającego oczywiście) o tym nie wie, a chwalić się przecież nie wypada.
Wszystkie te problemy rozwiązuje księga gości. Napisanie własnej księgi wymaga co prawda wielu technicznych drobiazgów i znajomości kilku zagadnień, ale przecież można skorzystać z jakiegoś gotowego rozwiązania.
Tu przychodzi nam z pomocą serwis "Księgi gości za darmo". Dzięki niemu, po wypełnieniu niewielkiego formularza i wstawieniu dostarczonego nam kodu na stronę, można cieszyć się nowym interaktywnym elementem witryny. Teraz bez problemu każdy nasz gość może wyrazić swoją opinię na temat strony, pozdrowić nas lub napisać coś innego, co czytać będą mogli inni nasi goście chyba, że zdecydujemy inaczej i usuniemy wpis.
Co trzeba zrobić, żeby założyć księgę? Najpierw musisz udać się na stronę "Księgi gości za darmo" i przeczytać wstęp. Później możesz wybrać z menu dział "nowa księga" i zabrać się do wypełniania formularza. Nie powinno sprawić większych problemów: - Identyfikator - wybieramy sobie identyfikator złożony z liter i cyfr - coś łatwego do zapamiętania, ale unikalnego - księga o takim samym identyfikatorze nie może istnieć już w systemie. - Hasło - coś trudnego do odgadnięcia przez hakjerów, ale prostego do zapamiętania. - Imię i nazwisko właściciela - właściwie nie trzeba podawać prawdziwych danych, nikt tego nie będzie sprawdzał, ale po co kłamać? - E-mail - tutaj dobrze jest podać prawdziwy adres, gdyż zostanie na niego wysłane potwierdzenie założenia księgi i kod, który trzeba wstawić na stronę oraz będą, gdy tego sobie zażyczymy wysyłane informacje o nowych wpisach w naszej nowej księdze. - Adres strony - w tym przypadku też lepiej się nie mylić, bo osoba, która naciśnie przycisk "powrót" w księdze będzie kierowana właśnie w to miejsce. - Nazwa strony - właściwie dowolna - najlepiej, żeby odzwierciedlała zawartość witryny, np. "Strona Jasia o telefonach komórkowych". Kategoria strony - musimy się zdecydować co najlepiej opisuje zawartość naszej strony (np. strona prywatna)
Teraz tylko wystarczy nacisnąć przycisk "Załóż" i zostaniemy poinformowani o stworzeniu nowej księgi albo o przyczynach niepowodzenia (np. istnienie księgi o wybranym przez nas identyfikatorze). Jeżeli wszystko przebiegło pomyślnie to na ekranie jest wyświetlony kod, który powinniśmy skopiować do schowka i wstawić do kodu (ważne dla użytkowników MS FrontPage) naszej strony.
Mamy też możliwość bezpośredniego wejścia do konfiguracji (w każdej chwili będzie to można zrobić na stronie serwisu podając identyfikator i hasło), co polecam zrobić niezwłocznie.
W konfiguracji można ustalić wiele rzeczy. Po pierwsze można zmienić dane, które podaliśmy podczas rejestracji. Można też wybrać styl księgi (od tego zależy jak księga będzie wyglądać). Jeżeli mamy przygotowany na serwerze banner reklamowy naszej strony, to dobrze jest podać jego adres (bannera oczywiście), co pozwoli brać udział w konkursie, w którym wygrana pozwoli wypromować stronę WWW. Mamy też możliwość ustalenia adresu pliku graficznego z tłem, które będzie wyświetlane w księdze, warto jednak wpierw sprawdzić czy nasze tło będzie pasowało do wybranego stylu księgi. Dalej ustalamy jeszcze ilość wpisów wyświetlanych na jednej stronie księgi. Nie należy przesadzać z ilością, ponieważ zbyt dużo wpisów spowoduje, że księga będzie się długo ładować. Wartość domyślna (20) jest dobrym rozwiązaniem. Dalej pozostaje nam tylko wybrać czy chcemy by pokazywany był licznik odwiedzin księgi, wyświetlana była data dokonania wpisów oraz dodatkowy panel nawigacyjny księgi (przyciski "powrót" i "nowy wpis").
Decydujemy jeszcze o akceptowaniu prywatnych wpisów (na hasło), kolejności wyświetlania i powiadamianiu o nowych wpisach. Wybieramy czy chcemy by wpisy były po jakimś czasie usuwane i akceptujemy zmiany. W konfiguracji można też ustalić tekst powitania wyświetlany na górze pierwszej strony księgi. Możemy też przypomnieć sobie jak wyglądał kod, który trzeba wstawić na stronę i dowiedzieć się co zrobić gdy nasz strona ma różne wersje językowe (pomyślano o internautach władających językiem angielskim, niemieckim, czeskim, portugalskim, norweskim oraz oczywiście polskim). Możemy również skasować część lub nawet wszystkie wpisy z księgi. Na początku może się wydawać, że to wszystko jest dość skomplikowane, w rzeczywistości jednak nawet początkujący twórca stron nie powinien mieć kłopotów z założeniem i skonfigurowaniem własnej księgi.
Łukasz Skorwider
Autor serwisu Księgi gości za darmo
e-mail: luksoft@torun.net.pl

Copyright (c) 1999 - 2000 NoName |
|