Multiwywiad #1 - Z muzykami o muzyce
Proponujemy czytelnikom nową formę wywiadu: Multiwywiad. Idea polega na tym iż na te same pytania odpowiada kilka osób co czyni całą rzecz ciekawszą.
1. Proszę przedstaw się krótko naszym czytelnikom.
Traymuss: Remigiusz "Traymuss" Trzcionka lat: 21 na Scenie jestem od 1993 roku. jestem w 3 "fajnych" grupkach: Giraffe, Korozone, Vague records
Kazun: Hmm? Ciężka sprawa. Nie wiem czy jeszcze mnie pamiętają. Jestem Kazun. Obecnie sam nie wiem w jakich grupach jestem. Mieszkam w Radomiu, stuidiuje no i chyba wystarczy
EChO: Na scenie znany jestem jako EChO, a naprawdę nazywam się Kamil Błażejczak, mam prawie 17 lat i mieszkam w Mrągowie. Jestem muzykiem w grupach takich jak Diffusion, Level-D i Forge. Prowadzę też serwis i magazyn TrackNews.
6a2a9: Moje imię i nazwisko i tak nic nikomu nie powie więc podam tylko swoją xywę.6a2a9.Tak właśnie podpisuje wszystkie moje tfforki.Tworzeniem muzyki interesuje się stosunkowo krótko, bo czy półtora roku to jest dużo?W tych trzech półroczach praktycznie tylko rok intensywnie komponowałem, jeżeli to jest właściwe słowo ;-).Tfforze w stylu industrial-metal, choć zdarza mi się popełnić coś kompletnie odmiennego.Moja muzyka jest bardzo dziwna i "zeschizowana".Miałem mówić o sobie, ale zszedłem na temat muzyki... zresztą nieważne, przecież muzyka jest tutaj najważniejsza ;-)
2. Jakiego sprzętu i softu używasz do komponowania muzy, dlaczego?
Traymuss: FT2 Cakewaalk ...... PC Groovebox mc-303 Psr-520
Kazun: Ja? He he.. oczywiscie ze Impulse Track plus Sound Forge do obróbki sampli. Kiedyś bawiłem się CoolEditem, ale jakoś mi jego interfejs nie przypadł do gustu. Co do wyższości It na FT i odwrotnie pozwolisz że nie będe zabierał głosu.
EChO: Ze sprzętu, to praktycznie tylko pecet + karta muzyczna :)). Mam w domu Casio CT-700, ale to się nie nadaje do tworzenia muzyki :)). Podstawowym softem jest FastTracker2, na którym komponuję wszystko. Dlaczego FT? Pewnie dlatego, że się już przyzwyczaiłem. To jest silniejsze ode mnie, gdyż chętnie przestawiłbym się na coś lepszego (np. MadTracker). Ale teraz czekam na FT3, który będzie przełomowym trackerem. Sample obrabiam w SoundForge'u. Co by tu jeszcze... Jeśli robię mp3, to po skomponowaniu go na FT2, exportuję do wav'a za pomocą ModPlug Trackera (świetna rzecz) i obrabiam w SF lub CoolEdicie2000.
6a2a9: Nie używam żadnego sprzętu.Niestety wszystko jest drogie.Z softu używam ft2.Czyli bardzo popularnego fast trackera 2.Program stwarza duże możliwości duża gamą efektów i jest względnie prosty w obsłudze.Zacząłem go używać gdyż był to pierwszy program do "robienia" muzyki który wpadł mi w ręce.Nie jest on na pewno najlepszy, ale jak na razie w zupełności mi wystarcza.Czasem włącze na chwile cooledita żeby zrobić jakiegoś sampelka, ale niestety dzieje się to na razie straszliwie żadko.W związku z tym jade prawie na samych ripach...Na dysku mam jeszcze buzza i Impuls Trackera (IT).Zamierzam zająć się nimi w najbliższych tygodniach.Jeżeli do sprzętu zaliczyć instrumenty to przymierzam się do zakupu gitary elektrycznej, ale na razie tylko się przymierzam.
3. Ile czasu zajmuje Ci przygotowanie jednej kompozycji?
Traymuss: kiedyś 5 minut - ale nie dalo sie tego słuchac dzisiaj - 2-5 godzin, - 2 tygodnie to poprawki zresztą nigdy nie jest za późno na dopracowanie modka
Kazun: Uważam że utwór nigdy nie jest skończony, zawsze można w nim coś dodać, ulepszyć, poprawić brzmienie sampelka więc co za tym idzie powiem krótko. Wieki!
EChO: To zależy od utworu i mojego nastroju. Mogę zrobić coś w 2 godziny, albo nie skończyć kawałka przez rok. Najczęściej jednak jest to kilka dni.
6a2a9: To naprawde jest bardzo różnie.Czasem sześć czasem osiem godzin a nawet więcej a czasem cztery.I tak to jest śmiesznie mało.Zauważyłem, że z czasem zajmuje mi to coraz więcej.. czasu.Człowiek zaczyna dbać o detale i inne pierdułki i chce coraz bardziej dopracować to co aqrat robi.Nie wiem w sumie od czego to zależy.Najlepiej mi się siedzi cały dzień nad jednym modkiem.I wogóle jest cudownie jak bez przerwy :-).Potem na następny dzień tylko jakieś poprawki i gotowe.Jeżeli przerywa się pracę na dłuższy okres to traci się klimat modka.Tzn. nie wiem jak jest z innymi ludźmi, ale mi potem zawsze trudniej "wbić" się w ten klimat i kontynuować.Zatem lepiej siedzieć dwanaście godzin na raz niż dwanaście dni po godzinie.Tylko, może pojawić się problem, że nie będziemy mieli natchnienia,pomysłu or sth.
4. Jak myślisz od czego powinien zacząć początkujący muzyk?
Traymuss: powinien posłuchac innych muzyk próbować, próbować, komponować, komponować, aż cos z tego wyjdzie, acha i nie powinien zamykac sie tylko ze swoja muzyka
Kazun: Od rytmiki. Zaczynać tworzyć same rytmy dopasowywując do nich tak zwane ( przeze mnie ) tlo muzyczne, a nie odrazu startować od linni melodycznej - ona sama wyjdzie.
EChO: Przede wszystkim powinien znaleźć swój styl i szkolić technikę. Całkowicie początkujący powinien zacząć od coverów, żeby podciągnąć się technicznie. Jeśli stwierdzi, że jego utwory są dobre, niech zacznie poszukiwanie swojego stylu. To jest najważniejsze. Znam wielu muzyków, którzy tworzą od początku jednym stylem i wychodzi im to przeciętnie, a gdy przerzucą się na inny, po prostu wymiatają.
6a2a9: Nie wiem czy siebie nie nazwać początkującym muzykiem, więc trudno mi dawać jakiekolwiek rady.Najważniejsza jest wytrwałość.Nie należy zniechęcać się nieudanymi próbami.Słuchać durzo muzyki innych tffórców, patrzeć jak oni to robią.Załapać kilka kontaktów z innymi muzykami.Niby wszystko takie oczywiste ale naprawde nic więcej nie potrzeba.
5. Czy początkujący muzyk powinien się na kimś wzorować czy już od początku powinien próbować wypracować własny styl?
Traymuss: na początku wzorowanie sie na kimś jest nieuniknione, ale nie moze to trwac wiecznie.
Kazun: Powinien się wzorować!
EChO: Tak jak mówiłem wcześniej... najpierw covery, później styl. Dobrze jest mieć jakiegoś idola wśród muzyków, na którym się można wzorować. Jednak w trakcie tworzenia zawsze pojawi się ten moment, w którym w utworach można będzie odszukać część siebie.
6a2a9: Moim zdaniem od początku powinno się szukać swojego stylu.Nie powinno się na nikim wzorować.Wzorując się na kimś nie tworzymy muzyki, która jest "nasza".Można szukać inspiracji w czyiś utworach, ale inspiracja i naśladownictwo to coś innego.Jeżeli będziemy tfforzyć to co naprawde z nas wypływa to nieważne czy to będzie dobre czy liche, ważne że będzie całkowicie nasze.Wzorowanie się na kimś może i jest pomocne na początku, ale zdecydowanie jestem za tym żeby każdy odnalazł swój niepowtarzalny styl.Pluralizm muzyczny roXX.
6. Na jakim poziomie Twoim zdaniem jest niekomercyjna muzyka w Polsce? Czy dużo brakuje jej Twórcom do muzyków zawodowych.
Traymuss: uważam że muzyka niekomercyjna jest o niebo lepsza niż muzyka zawodowców ...
Kazun: Nic nie brakuje, no może poza promocją.
EChO: Co do polskich muzyków, to był taki moment, w którym nikt nie mógł pokonać Polski w sferze muzyki (przynajmniej na scenie). Jednak to się bardzo zmieniło. Jest garstka świetnych kompozytorów, która może się równać z tymi z zachodu (a raczej północy, gdyż większość świetnych muzyków jest ze Skandynawii). Żeby nie było niedomówień - nie twierdzę, że jest tragicznie, ale mogło być lepiej. A w porównaniu z muzykami zawodowymi, muszę przyznać, że to oni nie dorównują twórcom niekomercyjnym. Biorę teraz pod uwagę oczywiście muzyków komercyjnych od tzw. popu. Muzyka komercyjna obecnie jest po prostu żałosna.
6a2a9: To zależy czy mówimy ogólnie o muzyce niekomercyjnej czy "tylko" o niekomercyjnej tworzonej za pomocą komputera.Poziom w muzyce "komputerowej" jest bardzo nierówny, gdyż wielu muzyków dopiero zaczyna i już spreaduje swoje tfforki (np. ja ;-)).Uważam, że jakby dać ludzom sprzęt na którym powstaje muzyka komercyjna to nikt nie zauważyłby żadnej różnicy, nawet bez tego sprzętu jest wielu muzyków którzy tworzą muzykę bardzo profesjonalnie.Z drugiej strony muzyka niekomercyjna jest znacznie oryginalniejsza.Twórcy nie chcą na tym zarobić, chcą po prostu robić to co lubią.Zazwyczaj nie interesuje ich, że to może się komuś nie spodobać tylko nieskrępowanie niczym tworzą.W sumie uważam, że muzyka niekomercyjna w polsce (biorąc pod uwagę nie tylko muzę komputerową) trzyma się bardzo dobrze.Jest wiele wartościowych zespołów, które wnoszą coś nowego.
7. Jak sądzisz, dokąd zmierza muzyka? Czego możemy się w niej spodziewać, zarówno od strony technicznej jak i artystycznej?
Kazun: Muzyka zmierza wstecz, coraz więcej coverów, coraz więcej przeróbek, coraz mniej nowych dobrych kompozycji. No i co najważniejsze to to że w muzyce słychać coraz więcej elektroniki, i tak już zostanie. Klimaty jednak nie ulegną zmianie, zmieni się jedynie aranżacja.
EChO: Artystycznie, chyba niczego. Dobra muzyka dla ludzi jest coraz mniej ważna. Najczęściej nie obchodzi ich wartość artystyczna - chodzi im o to, żeby się wyszaleć. Coraz częściej wykorzystuje się komputery do tworzenia muzyki, ale prawdziwe instrumenty nie zanikną. Od strony technicznej wszystko się poprawia. Jeśli chodzi o scenę komputerową, to modki będą niedługo zapomniane. Może nie do końca, ale będą rzadkie. Większość muzyków przechodzi na mp3. Nowi też będą zaczynać od modków, a skończą na mp3. Technicznie na pewno się poprawi, ale artystycznie - nie.
6a2a9: Możemy się spodziewać absolutnie wszystkiego.Tego po prostu nie da się przewidzieć.Teraz na przykład popularny jest rock,hard-rock,grunge, ale czy będzie to tak samo popularne za 5 lat?Nikt tego nie wie.Wiadomo jedno, muzyka zmierza w stronę elektroniki.Niedługo już nie zobaczymy perkusji tylko same automaty perkusyjne.Jeżeli chodzi o stronę artystyczną to tego naprawdę nie wiem :-(.Zdecydowanie jeszcze długo będzie królować umcy-umcy :-).Całkiem możliwe, że pojawi się jakiś całkiem nowy styl muzyczny, który wszystko zmieni.Lecz teraz świat muzyczny zmierza w kierunku ... hmmm może we wszystkich kierunkach?
8. Czy Twoim zdaniem Polacy mają jakiś specyficzny gust co do muzyki? Czy różnią się pod tym względem od tzw. "zachodu"?
Traymuss: Nie odpowiem na to pytanie, nie wiem, możliwe...
Kazun: Nigdy nie spoglądałem na polską muzykę pod takim kątem. Powiem ci szczerze dobre pytanie, ale niestety nie potrafie wyrazić zdania na ten temat, zdania swojego
EChO: W Polsce, moim zdaniem, mało liczy się jakość dźwięku. Słychać to w porównaniu z zachodnimi produkcjami. Co do artystów, to w Polsce rzuca się w oczy muzyka alternatywna - jednak jest ona na bardzo słabym poziomie. Polacy w sumie zbliżają się do zachodu jeśli chodzi o podleganiu modzie. Pod tym względem my byliśmy kiedyś na wyższym poziomie, gdyż potrafiliśmy docenić dobrą muzykę. Nie wiem, czy to dobre tak naśladować zachód.
6a2a9: Nie wydaje mi się abyśmy mieli odmienny gust.Wszystko dąży teraz do globalizacji, i gusta muzyczne też.Ale nie bylibyśmy polakami gdybyśmy się temu nie sprzeciwiali. Polacy nie gęsi i swoje disco(polo) mają.
9. Czy sądzisz iż muzyka ma szansę dzięki standardom takim jak MP3 i Internetowi stać się rozdawanym za darmo towarem reklamowym?
Kazun: Ahh te MP3, gdyby nie one i gdyby nie Napster ehh co by to było. Nigdy muzka nie będzie za darmo, nie ma co się łudzić.
EChO: Trudne pytanie. Coraz więcej znanych artystów wypuszcza kilka swoich kawałków jako mp3. To jest dla nich niewątpliwie reklamą. Jednak niektóre wytwórnie coraz bardziej przekonują się, że mp3 jest przyszłością i powoli wycofują się z CDs. Pierwszą jest BMG - planują oni wydanie większości swoich płyt jako mp3, rozprowadzane oczywiście płatnie za pomocą internetu. Drugą firmą jest Sony, która zrobi to samo i najprawdopodobniej dojdzie do stworzenia firmy Reciprocal (przez Sony i BMG), która będzie się zajmowała sprzedażą mp3 w internecie. Czyli ten standard za kilka lat może wyprzeć płytę CD.
6a2a9: Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie.Ktoś miałby ciągnąć przez sieć jakąś reklamówkę w mp3?Chyba, że byłoby to zrobione tak, że na stronie jakiejś korporacji można ściągnąć mp3 jakiś artystów a reklamą byłyby dziesiątki bannerów umieszczonych "po drodze".Jeżeli tak to to się już powoli zaczyna dziać.
10.Jak sądzisz, którzy z obecnych muzyków trafią do podręczników historii sztuki? Kogo Ty byś tam umieścił? Kto Twoim zdaniem wniósł coś wartościowego do muzyki ostatnich lat?
Traymuss: jest ich kilku moze kilkunastu
EChO: Chodzi o znanych muzyków komercyjnych? Czy muzyków komputerowych? Jeśli tych drugich, to jest taki zespół Aisth, który ma wielkie szanse stać się niedługo znanym na świecie. Tworzą na prawdę świetną muzykę. Co do komercyjnych, na pewno większość muzyków jazzowych wejdzie do historii sztuki. Z muzyki rozrywkowej na pewno ci, którzy robią najwięcej szumu. Zresztą historia pokaże, co będzie dalej.
6a2a9: Jest to zdecydowanie najtrudniejsze pytanie.Do podręczników trafią najprawdopodobniej ci najsławniejsi.A kogo bym tam umieścił?Hm... biohazard, slayer, the analogs, fear factory, nine inch nails, włochaty i wiele innych.Naprawde jest wiele wartościowych zespołów, które warte są zapamiętania.Sorka za bardzo lakoniczną odpowiedź, ale gdybym wypisał wszystkie zespoły, które moim zdaniem wniosły coś wartościowego i wyjaśniłbym co to było to zabrałoby to kilka dni, a mi się nie chce.. :-(.Mógłbym jeszcze wymienić durzo muzyków ze sceny, ale jeszcze ktoś posądzi mnie o kryptoreklamę ;-).Zresztą długo musiałbym wymieniać. Glasz,SaMMar,KeyG,Falcon,LSD,Grass,Noizz,Singer,Diomatic(jego "ciemne" utworki) niestety więcej nie mogę sobie na razie przypomnieć a jest tego duużo więcej.Oczywiście kolejność jest randomizowana.To byli polscy muzycy a na polsce świat się nie kończy.Z zagranicznych, żeby nie przedłużać wymienie tylko Betrayera (nie wiem jak to się pisze..).Naprawdę go podziwiam, to co on potrafi wydusić z trackera po prostu zdumiewa.Jest to muzyk tworzący metal i słuchając jego twórczości naprawde nie ma się wrażenia sztuczności.Jego umieściłbym na pierwszym miejscu.Na koniec chciałbym powiedzieć, że nie nadaje się do pisania wywiadu.. może kiedyś będę się nadawał ;'->. Pozdrawiam wszystkich muzyków.I życze im długich i szczęśliwych godzin spędzonych na tworzeniu! 6a2a9 / Cradle Of Darkness
Serdecznie dziękuje za wywiad i życze dalszego owocnego muzykowania!
Tomik/exiLe -> tomek@noname.zum.pl
Początek artykułu

Copyright (c) 1999 - 2000 NoName |
|