NoName 4 (3/00)
www.noname.zum.pl
Wstęp
Współpraca
Redakcja
Prenumerata
Adverty
Bonus
Ciekawe strony
Strony czytelników
Pomoc dla NoName
Podkład muzyczny
Poważne teksty
Ból
Bóg - kontra jARRodxa
Bóg - kontra Cactoosa
Bóg - kontra Nowaczka
Bóg - kontra Oddiego
Bóg - kontra Ninghijzhinda
Bóg jest miłością
Pioruny
Państwo idealne!
Sposób na wkucie
Atom bomb
Tolkien
Czy warto medytować?
Jak to zrobić?
Usłysz, czego ucho...
C Y B E R K U L T U R A...
Star Wars Customizable...
Utopia
Co jest madre, a co glupie
Człowiek w cylindrze
Elektrownia atomowa w...
Tego Nostradamus nie...
Zabawne teksty
Humor by Sergiusz
Usuwanie Problemów...
Dramatyczna historia...
Słoń a sprawa polska
Pamiętnik policjanta
Komputery
Grafikiem być (?)
Jak rozpalić ogień...
IRC - cień z drugiej strony
Jak zwiększyć popularność...
Piractwo
Kevin Mitnick...
Test na lamera...
Moralność crackerów
Internet
Plagiat
Bezpieczeństwo w sieci
Historia z życia pewnej...
Poezja
Pieśń nie pieśń
Opowiadania
Nieuniknione
Mechy
Dzikie Pola
Wstęp
Przyjaźń szlachecka...
Muzyka
PanterA

Star Wars Customizable Card Game

Masz za dużo czasu i pieniędzy ?

Czytaj !

O ile pierwszych dwóch słów nie muszę ( chyba !) nikomu tłumaczyć to pozwolę sobie przetłumaczyć resztę. Otóż Customizable Card Game oznacza mniej więcej to samo co kreatywna gra karciana. Razem daje nam to kreatywną grę karciana osadzoną w realiach Gwiezdnej Sagi. Zapewniam Was, że jest to najlepsza karcianka na świecie. Karcianka, Hmm. Tu muszę niestety zmartwić wielbicieli wszelakich pasjansów bowiem SWCCG z innymi karciankami ( vide poker ) wspólne ma tylko karty :). Kreatywną ponieważ każdy gracz ma możliwość samodzielnego skompletowania własnej killerskiej talii wybierając spośród prawie 2000 powstałych już różnych kart.

Z czym to się je ?

Nie będę tu opisywał, obszernych zresztą, zasad bo po to są przecież instrukcję ale za to postaram się w dużym skrócie oddać istotę samej gry. Więc tak: dwóch graczy, jeden reprezentujący siły Imperium, a drugi Rebelii, zaczyna z taką samą ilością "Life Force" ( kart - standard 60 ) i ich celem jest doprowadzić aby przeciwnik stracił całą swoją moc ( karty ). Sposobów na to jest bardzo wiele. A oto ogólne rodzaje kart, za pomocą których trzeba wykończyć przeciwnika: postacie - Luke, Vader, Leia, szturmowcy i cała armia innych; różnego rodzaju bronie i przedmioty - blastery, miecze świetlne, scanery itp.; lokacje i systemy - cały wszechświat znany z Gwiezdnych Wojen; pojazdy i statki kosmiczne - speedery, Star Destroyery, X-Wingi itp.; interupt'y ( tzw. przerwania ) - są to karty które obrazują jakieś wydarzenia i najczęściej mają chwilowy wpływ na rozgrywkę; efekty - są to karty które po wyłożeniu na stół wywołują konkretny efekt :); Epic Event'y i Objectiv'y - jest to specjalny rodzaj kart które wywołują efekty znane z filmów np. zniszczenie gwiazdy śmierci, wysadzenie generatorów pola na Hoth itp. Jak już powiedziałem jest spore uogólnienie i nie ukrywam, że SWCCG jest grą skomplikowaną. Jednak gdy pozna się już dobrze zasady to ich złożoność jest tylko kolejną zaletą. "Kolejną ?" - spytacie. Tak, kolejną. Największą zaletą jest to, że cała gra osadzona jest we wspaniałym i uwielbianym przez miliony ludzi świecie Gwiezdnych Wojen. Kto z Was po obejrzeniu filmu (zakładając że się podobał :) nie chciał wcielić się w rolę Luke'a i jeszcze raz uratować wszechświat albo szturmowca wypowiadającego kultowe dziś słowa "You Rebel Scum" ? Firma Decipher ( twórca SWCCG ), która nie bez powodu pisze o sobie "The Art Of Great Games", stworzyła Wam niepowtarzalną do tego okazję. Niepowtarzalną jak każda partia rozegrana w SWCCG. Ponadto karty są również wielką gratką dla kolekcjonerów. Prawie 2000 kart, zawierających wspaniałe zdjęcia z filmów, do zebrania. Karty Imperium wykonane są w ciemniejszych odcieniach barw niż karty Rebelii. Różnią się również rewersy kart. Poza tym grasz jak chcesz. Nie rozumiesz jakichś zasad - dogadaj się z przeciwnikiem i po krzyku. Chcesz zmienić ilość kart - twój wybór. Zmieniłbyś jakieś zasady - nic prostszego. Wyjątkiem od tego są tylko turnieje ale o tym później. Jest jeszcze jedna, moim zdaniem bardzo ważna zaleta otóż w Polsce w SWCCG gra naprawdę dużo osób. Spytajcie na swojej ulicy a sami się przekonacie. Wierzcie mi naprawdę łatwiej jest nauczyć się grać od kogoś niż z instrukcji. Jeśli jestem już przy instrukcji to musicie wiedzieć, że zarówno ona jak i karty są napisane całkowicie w języku angielskim. Jest to więc dość silna motywacja do nauki tego języka. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Po jakimś czasie przyzwyczaicie się i nie będzie wam to sprawiało żadnych trudności również dlatego, że na kartach nie ma wypisanych żadnych angielskich powieści tylko są tam krótkie informacje o ich właściwościach. Dla odpornych na wiedze i leni są również przetłumaczone przez polskich graczy zasady dostępne w I-necie. Pomimo tego wszystkiego musze Was ostrzec. To wciąga i to baaardzo.

Dwa na miejscu proszę

Jeśli udało mi się kogoś do tej gry przekonać to pewnie zastanawia się gdzie to można kupić i o co pytać. Zakupy proponuje zacząć od sklepów z artykułami RPG, Empików i dużych domów towarowych. A o co pytać ? Producent SWCCG podzielił sobie trylogie Gwiezdnych Wojen ( na razie bez Phantom Menace ) na kilka części i według nich kolejno tworzy nowe karty. No więc tak: karty ogólnie dostępnie są pod trzema postaciami. Pierwsze, które kupujcie na początku, są tzw. Starter Decki. Są to albo Startery Premiere oparte na pierwszej części Gwiezdnych Wojen, które zawierają po 30 kart dla jednej strony ( czyli żeby zagrać potrzebne są dwa ) i instrukcję albo startery Special Edition stworzone z okazji odnowienia filmu. Startery Special Edition zawierają 60 kart dla jednej strony i są dostępne dla Rebelii i Imperium osobno ( w sumie tez potrzebne są dwa ). Każdy Deck zawiera również instrukcję ( z tym, że nowszą ) i słowniczek niektórych kart. W obu przypadkach Decki pakowane są losowo z 324 kart Premiere lub Special Edition. Kosztują około 50 zł. Gdy już je kupicie proponuje zająć się boosterami, czyli mniejszymi ( zawierające 9 lub 15 kart ) paczkami kart. Dotychczas ukazały się boostery Premiere ( 324 karty ), A New Hope ( 162 ), Hoth ( 162 ), Dagobah ( 180 ), Cloud City ( 180 ), Jabba's Pallace ( 180 ), Special Edition ( 324 ) i Endor ( 180 ). Boosterki kosztują około 10 złotych i również są pakowane losowo. Trzecia postać są to okazyjnie ukazujące się specjalne opakowania kart takie jak: Enchanced Premiere Pack, Jedi Pack, First i Second Anthology, Gold&Red Leaders. Warto kupić je z uwagi na fakt, że zawierają karty premium ( z reguły świetne ) Ich ceny są różne. Warto wspomnieć tutaj że Starter Decki i boosterki występują również w dwóch rodzajach: Limited i Unlimited Edition. Limited Edition są to pierwsze wydrukowane karty z określonego dodatku, które gdy się skończą zastępowane są wersją Unlimited. Różnica jest taka, że karty wersji Limited po wewnętrznej stronie karty mają czarne ramki ( Black Border ), a Unlimited białe ( White Border ). Karty do SWCCG występują w 4 częstotliwościach: są karty: rzadkie ( rare ), niepospolite (uncommon), pospolite ( common) i fixed ( występują w każdym opakowaniu w takim samym zestawie ). W każdym boosterku jest 1 karta rare, 3 uncommony i 5 commonów. W każdym Starter Deku Special Edition są 2 rary, 22 karty fixed, 14 uncommonów i 22 commony. Natomiast w Starterach Premiere znajdują się losowo wybrane 2 rary, 8 uncommonów i 50 commonów. Oczywiście oprócz kupowania kart w sklepie polecam również wtórny rynek, czyli wymianę kart pomiędzy graczami i kolekcjonerami. Czasem jest to jedyny sposób na dostanie upragnionych kart. Początkujących ostrzegam - wymieniajcie się tylko z osobami zaufanymi. Idealną okazją do handlu kartami i poznawania nowych ludzi są organizowane w całej Polsce turnieje ( nagrody sponsoruje Decipher ). O turniejach najłatwiej można się dowiedzieć w sklepie gdzie zaopatrujemy się w karty i od innych graczy. Grając na turniejach trzeba trzymać się ściśle określonych zasad i ilości kart. Popularność SWCCG spowodowała, że organizowane są nawet Mistrzostwa Świata i Mistrzostwa Polski. Mistrzem Polski na rok 1999 był Jarek Moc, a Marcin Solonczak, nasz przedstawiciel na Mistrzostwach Świata zajął 18 miejsce ( wygrał je Anglik ).

Komputer a SWCCG

Okazuje się że może być bardzo pomocny. Gdy nie chce nam się spisywać swoich kart na kartce możemy na przykład skorzystać z specjalnie do tego napisanego programu np. Deckmaker i tam zapisać naszą kolekcję. Możemy również korzystając z dostępnej w nim pełnej listy kart z opisem zorientować się jakie karty chcielibyśmy kupić itp. Dla zamodemionej części czytelników mam bardzo dobrą wiadomość: internet bardzo przydaje się graczom SWCCG. W tym miejscu chciałbym polecić wszystkim prowadzoną przez Łysego stronę internetową w pełni poświęconą SWCCG. Strona ta nazywa się Corellia i jej adres "brzmi" ( sic! ) www.valhalla.com.pl/corellia. Znajdziecie na niej między innymi: najnowsze informacje ze świata SWCCG, programy potrzebne każdemu graczowi, bazę fanów - stale powiększającą się listę adresów zsieciowanych fanów SWCCG, można się tam również zapisać na listę dyskusyjną i handlową ( bardzo pomocne przy kupowaniu/sprzedawaniu karty ). Jest to najlepsza polska strona o SWCCG. Od czasu do czasu warto również odwiedzić stronę Decipher'a www.decipher.com - w całości po angielsku :).

Na koniec chciałbym wam jeszcze raz polecić tą wspaniałą grę jaką z pewnością jest Star Wars Customizable Card Game. UWAGA: jeśli ktoś jest fanem Star Wars, lubi cokolwiek zbierać i czasem w coś pograć to wpadnie w nałóg ( tak samo jak zresztą ja :)

Jacek "Xavery" Bąk
e-mail: xavery@box43.gnet.pl



Banner przyjaciela